Tēmas saturs

Šajā tēmā Jūs atradīsiet informāciju par to, kā atrast pareizo un veiksmīgo biznesa ideju, kā arī to, kā savu ideju varam novērtēt. Tālāk atradīsiet informāciju, kā pārvērst savu biznesa ideju produktā un definēt tā biznesa modeli.

Biznesa ideja

Jebkura uzņēmējdarbība sākas ar biznesa ideju. Biznesa ideja ir pamatā visām turpmākām darbībām, kas veicamas, uzsākot un nodrošinot sava uzņēmuma darbību.

Kā rodas un kur var atrast biznesa idejas? Atbilde ir ļoti vienkārša – tās ir visapkārt, tikai ir jāspēj tās ieraudzīt. Biznesa idejas ieraudzīšana un identificēšana var notikt ik mirkli – tas ir mūsdienu uzņēmēja dzīvesveids. Nevar sevi piespiest izdomāt vai ieraudzīt biznesa iespēju. Šis process visbiežāk notiek zemapziņā, pēkšņi, vienā brīdī galvā „iešaujas” ideja, kas, iespējams, ir ļoti laba biznesa ideja.


Svarīgi zināt: Uzņēmumu ir vērts sākt veidot brīdī, kad biznesa ideja ir skaidra. Mūsdienu apstākļos veiksmīgas uzņēmējdarbības pamatā vienmēr ir veiksmīga biznesa ideja.


Vajadzība, derīgums, vērtība - šie ir atslēgvārdi, kad runājam par biznesa ideju un tālākiem soļiem, kad definējam preci/pakalpojumu, ko piedāvāsim savam klientam.
Biznesa ideja sākas ar potenciālo klientu vajadzību apzināšanu (saskatīšanu). Tātad ar biznesa ideju saistītajam produktam, precei vai pakalpojumam ir jābūt vajadzīgam/noderīgam mūsu potenciālajam klientam. Tieši pircējs izlems, vai biznesa ideja ir pietiekami vērtīga, lai par to izdotu savu naudu. Tātad, ja klients biznesa idejas rezultātu uzskatīs par vērtību, noteikti varat cerēt uz veiksmīgu uzņēmējdarbību.

Biznesa ideju ģenerēšana

Biznesa idejas ģenerēšana ir radošs process, kura pamatā ir jūsu zināšanu, prasmju un uzkrātās pieredzes sinerģija. Tas nozīmē, ka jūsu biznesa ideja būs saistīta ar jūsu zināšanām, prasmēm un pieredzi. Prakse rāda, ka ne tikai cilvēki ar biznesa izglītību ir veiksmīgi uzņēmēji, katram no mums ir iespēja radīt un īstenot veiksmīgas biznesa idejas.

Trīs pieejas biznesa idejas ģenerēšanas procesā

1. Mēģiniet izprast potenciālo klientu vajadzības!
Tā kā jūsu idejas potenciālais pircējs jeb jūsu klients būs galvenais noteicējs, vai jūsu uzņēmējdarbība būs veiksmīga, labākais veids, kā uzzināt potenciālo klientu vajadzības, ir klientu aptaujas. To nav iespējams veikt, uzdodot ļoti vispārīgus jautājumus par viņu vēlmēm un vajadzībām. Šādā gadījumā jūs saņemsiet ļoti daudz dažādu atbilžu, ko būs grūti pārvērst vienā biznesa idejā. Pareizāka pieeja ir aptaujāt potenciālos klientus, uzdodot tiem konkrētus jautājumus ar mērķi saprast, vai viņu vajadzības ir saistītas ar jūsu biznesa ideju.

2. Tirgus analīzes pieeja
Tirgus analīzes pieeja ir vienkāršāka, šajā gadījumā jūs tiešā veidā nevēršaties pie potenciālā klienta. Jūs analizējat tirgus piedāvājumu, un mēģināt atrast produktus, kas tirgū ir pieprasīti. Pēc tam veicat uzlabojumus esošajiem produktiem atbilstoši biznesa iespēju matricai. Protams, šajā gadījumā jāņem vērā, ka noteiktas produkta īpašības var būt aizsargātas ar patentiem.


3. „Nākotnes paredzēšana”
Mainoties sabiedrības prasībām un vajadzībām, mainās arī ikdienā lietojamās preces un pakalpojumi. Noteiktas preces/pakalpojumus, ko lietojam šodien, iespējams, neizmantosim nākotnē, bet tā vietā pieprasīsim cita veida preces un pakalpojumus. Kādi tie varētu būt? Tas nav precīzi zināms, taču daudzos gadījumos to ir iespējams nojaust vai paredzēt. Domājot un ģenerējot idejas šajā virzienā, var kļūt par īpaši veiksmīgu uzņēmēju.



Idejas novērtēšana

Vislabākais biznesa idejas novērtētājs ir tirgus. Taču pārbaudīt katru ideju tirgū ir ļoti laikietilpīgi un dārgi. Tādēļ ir izstrādātas metodes, ar kuru palīdzību ir iespējams novērtēt savu biznesa ideju.

Lai novērtētu savu ideju, atbildiet uz 10 jautājumiem! Biznesa ideja ir laba, ja varat apstiprinoši atbildēt uz visiem jautājumiem.

Vai manas biznesa idejas realizēšana ir lieta, ko es patiešām vēlos darīt?

Vai mana biznesa ideja mani aizrauj un es vēlēšos tai veltīt savu laiku arī grūtākos brīžos? Lielākajai daļai veiksmīgu uzņēmēju uzņēmējdarbība ir kaut kas vairāk par darbu un naudas pelnīšanu. Tā ir aizraušanās, sevis izpaušanas veids un vēlme sasniegt noteiktu mērķi. Padomājiet, vai šis ir jūsu sirdsdarbs? Ja varat atbildēt apstiprinoši, tad tas jums ļoti palīdzēs idejas realizācijā. Atbilde:

Vai man ir pieejami resursi un/vai kompetences, lai realizētu šo ideju?

Jautājums ļoti vienkāršs: vai es to spēju izdarīt? Vai man ir uzņēmība, pieredze, prasmes, resursi un kontakti, lai savu biznesa ideju pārvērstu veiksmes stāstā? Bieži uz šo jautājumu nevar atbildēt uzreiz, daudzas atbildes sniegs biznesa plāns. Padomi, kā to sastādīt, būs tālāk šajā mācību kursā.

Atbilde:

Vai mana biznesa ideja ir saistīta ar manām „stiprajām” pusēm?

Vai jums ir īpašas zināšanas vai prasmes, kas nav citiem? Veiksmīgi uzņēmēji zina savas „stiprās” un „vājās” puses un savu biznesa ideju balsta uz savām „stiprajām” pusēm. Piemēram, ja jums patīk kontaktēties ar cilvēkiem, viena no biznesa idejām, kas jums derētu, ir pasākumu organizēšana.

Atbilde:

Vai es varu savu biznesa ideju aprakstīt 25 vārdos?

Protams, 25 vārdi nav absolūts ierobežojums. Galvenais, lai jūs savu ideju spējat pateikt pietiekami īsi, un tā būtu saprotama jūsu potenciālajam klientam. Atcerieties, ka jums bieži būs par savu ideju jāstāsta citiem. Tāpēc, ja to varat izdarīt īsi, tas ļoti atvieglos jūsu darbu.

Atbilde:

Vai es varu nosaukt tādu tirgū pieejamu produktu, kurš ir vislīdzīgākais manai biznesa idejai?

Atcerieties, ka mūsdienās ir ļoti grūti radīt pilnīgi jaunas idejas! Lielākā daļa jauno ideju ir esošo ideju papildināšana vai kombinēšana. Piemēram, daudzi skatās televīziju un lieto internetu. Gan televīzija, gan internets ir labas biznesa idejas. Kā būtu ar interneta televīziju?
Gandrīz visām biznesa idejām mēs varam atrast līdzīgas idejas, kas jau tiek piedāvātas tirgū. Ļoti svarīgi ir apzināt šīs idejas un atbildēt uz jautājumu: kādēļ mana ideja ir labāka par citām?

Atbilde:

Vai mana biznesa ideja apmierina noteiktu vajadzību vai atrisina problēmu?

Klients izdos savu naudu tikai tādos gadījumos, ja redzēs, ka jūsu piedāvātais produkts spēs apmierināt kādu no viņa vēlmēm vai vajadzībām, vai atrisinās kādu problēmu. Vislabākais veids, piedāvājot savu produktu, identificēt noteiktu problēmu/vajadzību, kuru jūs piedāvājat atrisināt ar savu biznesa ideju.

Atbilde:

Vai mana biznesa ideja ir pareizā ideja pareizajā laikā un pareizajā vietā?

Jāatceras, ka klientiem nepatīk mainīt savu ierasto dzīves stilu. Ja jūsu biznesa ideja ir saistīta ar dzīves stila maiņu, tad, iespējams, ka klienti to nepieņems. Taču ir iespējams, ka klienti laika gaitā tomēr maina savu dzīves stilu, un jūsu biznesa ideja sāk šķist interesanta. Viņi ir ar mieru iegādāties jūsu produktu. Labs piemērs ir planšetdatori, kas tirgū parādījās jau pirms vairāk kā 10 gadiem, taču tika atzīti par neveiksmīgu ideju. Mūsdienās planšetdatori ir vieni no veiksmīgākajiem produktiem datortehnikas tirgū.

Atbilde:

Vai es varu nosaukt būtisku trūkumu vai ierobežojumu savai biznesa idejai?

Visām biznesa idejām var atrast trūkumus vai ierobežojumus. Piemēram, iespējams, jūsu ideju ir viegli kopēt, vai biznesa ideja ir saistīta ar būtisku klientu uzvedības maiņu. Ir ļoti svarīgi, ka jūs zināt šos trūkumus vai potenciālās problēmas. Trūkumu apzināšana mums noteikti palīdzēs šo trūkumu novēršanā un problēmu atrisināšanā.

Atbilde:

Vai manai biznesa idejai ir potenciāls nodrošināt peļņu?

Atbildi uz šo jautājumu vislabāk parādīs jūsu finanšu plāns. Lai biznesa ideja būtu veiksmīga, ir svarīgi, lai tā ģenerētu pozitīvu naudas plūsmu. Tas nozīmē, ka īsākā vai ilgākā laika posmā jūs sāksiet atgūt savus ieguldījumus. Noteikti apdomājiet šādus jautājumus:

  • Cik ilgā laikā mana biznesa ideja sāks ģenerēt peļņu?
  • Cik ilgi es varu atļauties gaidīt?
  • Kas būs galvenie klienti, kas iegādāsies manas preces/pakalpojumus (galvenais ieņēmumu avots)?
  • Tiklīdz biznesa ideja sāk ģenerēt pozitīvu naudas plūsmu, vai es to spēju noturēt?

Atbilde:

Vai atradīšu veidu, kā finansēt biznesa ideju?

Lielai daļai biznesa ideju ir nepieciešams finansējums. Iespējams, ka jums tas ir pieejams pietiekamā daudzumā. Ja nē, vai esat gatavs aizņemties nepieciešamo finansējumu? Iespējams, ka jums būs jāgarantē aizņēmums, piemēram, jāparaksta galvojums vai jāieķīlā sev piederošs īpašums aizdevēja labā. Vai jūs esat gatavs uzņemties šo risku? Ja nē, tas nenozīmē, ka nav iespējams realizēt jūsu biznesa ideju. Vienmēr ir iespējams atrast kādu risinājumu (par to būs tālāk šajā mācību materiālā).

Atbilde:



Tagad esam atbildējuši uz jautājumiem, ja spējam atbildēt JĀ uz gandrīz visiem, tad varam turpināt veikt biznesa idejas novērtēšanu.


Idejas novērtēšana internetā

Savu biznesa ideju varat novērtēt, izmantojot mūsdienu informācijas tehnoloģijas. Ja jums ir kāda, jūsuprāt, veiksmīga ideja, par kuru īsti neesat pārliecināts, varat to ievietot kādā no tam paredzētiem portāliem, kā, piemēram, interneta portālā http://www.kickstarter.com. Tā jūs varat redzēt, vai ir kāds, kas ir gatavs jūsu produktu pirkt.

Šāda veida tirgus testēšana ir piemērota noteikta veida produktiem, piemēram, precēm, kuras varam nosūtīt pa pastu, visa veida digitālajiem produktiem (mūzika, video, programmatūra un aplikācijas).

Tātad jūs apsolāt pircējam piegādāt savu produktu noteiktā laika termiņā, ko paši nosakāt. Papildus, pārdodot produktus, jūsu rīcībā nonāk visi maksājumi, ko tālāk ieguldāt produkta ražošanā.
Šajā shēmā parādīti soļi, kas jāveic, ja iesaistāties šāda veida biznesa idejas/produkta testēšanā.


Šādai biznesa idejas novērtēšanai ir arī trūkumi. Tiklīdz jūsu produkta apraksts ir internetā, tas ir pieejams visiem - arī mūsu konkurentiem. Tāpēc šo metodi ir ieteicams izmantot, ja produkts nav viegli kopējams, atdarināms. Protams, ir iespējams savu produktu aizsargāt, izmantojot patentu, taču informācija internetā ir pieejama visās pasaules valstīs. Idejas aizsardzība visās pasaules valstīs ir ļoti sarežģīts un dārgs process.


SVID analīze

SVID analīze ir noderīgs instruments, kas tiek izmantots pirms svarīgu lēmumu pieņemšanas. SVID analīzes tabulā varat analizēt biznesa idejas Stiprās puses, Vājās puses, Iespējas un Draudus. To varat izmantot arī savas idejas novērtēšanai. SVID analīzes nosaukums ir tulkots no oriģinālā nosaukuma angļu valodā – SWOT analysis (Strenghts, Weakneses, Opportunities, Threats).

SVID analīze nedod konkrētu atbildi, vai jūsu ideja ir laba. Šī analīze jums palīdz paskatīties uz ideju no „iekšpuses” un „ārpuses”, identificējot pozitīvās un negatīvās puses. Pozitīvās puses parādīs jūsu iespējas, ko izmantot konkurences apstākļos. Identificējot negatīvās puses, varat jau iepriekš sagatavoties iespējamām problēmām un grūtībām savā izvēlētajā ceļā. SVID analīzes rezultātā jūs varat saprast, kā vērtēt savu biznesa ideju – mainīt vai uzlabot to.

Tātad jums ir jāveic biznesa idejas iekšējā (stiprās un vājās puses) un arējā (iespējas un draudi) analīze. Kad šis darbs tiks paveikts, jūs labi redzēsiet, kuri faktori (stiprās puses un iespējas) jums palīdzēs biznesa ideju realizēt un kuri faktori (vājās puses un draudi) ir jāpārvar un/vai jāņem vērā jāmazina to ietekme.

Veicot SVID analīzi, vienmēr atceraties, ka stiprās un vājās puses analizē iekšējos faktorus, iespējas un draudi - ārējos faktorus.

Kā vislabāk veidot SVID analīzi savai biznesa idejai?

To vislabāk ir darīt tabulā ar četrām vienādām ailēm.
Stiprās puses
  • Šie faktori dos jums priekšrocības
  • Konkurētspējas priekšrocības
  • Specifiskas zināšanas, pieredze vai pieejami resursi, informācija
  • Pieredzējusi komanda
  • Pieejami izejmateriāli
  • Zemāku izmaksu priekšrocība, vērtība, kvalitāte
  • Kontakti, pieeja preču/pakalpojumu izplatīšanas kanāliem
  • Atrašanās vieta
  • Priekšrocības preču izplatīšanā, mārketings, pārdošanas veicināšana
  • Pieejamas finanses
  • Produkta inovatīvie aspekti
  • Akreditācijas, kvalifikācijas, sertifikāti
Vājās puses
  • Šie faktori parāda, kas ir jāuzlabo
  • Konkurētspējas trūkumi
  • Zināmas vājās vietas
  • Zināšanu/pieredzes trūkums
  • Komandas/cilvēkresursu trūkums
  • Neskaidra preču/pakalpojumu izplatīšanas stratēģija
  • Neskaidrības piegādes ķēdē
  • Finanšu trūkums
Iespējas
  • Sekojiet līdzi šiem faktoriem un veiciet attiecīgas darbības
  • Tirgus attīstība jūsu nozarē, dzīvesveida tendences, kas ir saistītas ar jūsu produktu
  • Konkurentu vājās vietas
  • Tehnoloģiju un inovāciju attīstība
  • Izmaiņas likumdošanā
  • Jauni tirgi, uzlabojušās starpvalstu attiecības nākotnē, tirdzniecības barjeru atcelšana
  • Izmaiņas pircēju paradumos, vajadzībās
  • Citas tendences, kas ietekmē jūsu produktu: demogrāfija, maksātspēja, iepirkšanās kultūra
Draudi
  • Izvairāmies/likvidējam šos faktorus
  • Izmaiņas tehnoloģijā, kas var nākotnē samazināt pieprasījumu manam produktam
  • Izmaiņas likumdošanā, kas var ietekmēt manu produktu (piemēram vides aizardzība)
  • Eksporta tirgu samazināšanās, jaunas tirdzniecības barjeras
  • Izmaiņas pircēju paradumos, dzīvesveidā, maksātspējā, prioritātēs
  • Negatīvas sociāli kulturālas izmaiņas



Produkta definēšana

Nākamais svarīgais posms ir biznesa idejas pārvēršana produktā. Ir jāatbild uz jautājumu: kāda būs paredzamā prece/pakalpojums?

Biznesa ideja parasti norāda uz biznesa iespēju plašākā nozīmē, identificējot noteiktu problēmu, norādot uz problēmas risinājumu. Produkts pilnīgi skaidri definēs, ko jūs piedāvāsiet klientam. Produkts var būt priekšmets ar noteiktām funkcijām, digitāls produkts, noteikts pakalpojums vai preces un pakalpojuma kombinācija.

Jums kā uzņēmējam uz savu produktu ir jāskatās kā labumu kopu vai komplektu, ko piedāvājat savam klientam. Šeit ietilpst „taustāmie” un „netaustāmie” labumi.„Taustāmie” labumi ir fiziskie labumi, kas saistīti ar produkta funkcionalitāti, dizainu, īpašībām u.c. „Netaustāmie” labumi ir produkta iepakojums, pasniegšanas/piegādes veids, zīmola vērtība.

Jo vairāk labumus mēs spējam identificēt savā produktā, jo produktam ir lielāks tirgus potenciāls. Tātad klientu loks, kas atradīs savu vajadzību/vēlmju piepildījumu jūsu produktā, būs plašāks. Taču jāņem vērā, ka nedrīkst produktu veidot pārāk sarežģītu, kas var atturēt daļu no potenciālajiem pircējiem to iegādāties. Ja produkts ir pārāk sarežģīts, to ir grūti prezentēt ātri un saprotami, kas ir ļoti svarīgi, veicot mārketinga aktivitātes.

Produkta pazīmes

Katram produktam ir primārās pazīmes un sekundārās pazīmes. Primārās pazīmes parasti ir vienādas līdzīgiem produktiem. Sekundārās pazīmes ir tās, kas atšķir līdzīgus produktus. Nosakot šīs pazīmes, jūs varat attīstīt produkta konkurētspēju.

Piemēram, jūs varat iegādāties picu lielveikalā vai pasūtīt to picu piegādes servisam. Primārās raksturīgās pazīmes abām picām būs vienādas (pamatā picu mīkla, kam uzlikts virsū siers, tomāti un citas sastāvdaļas). Sekundārās produkta pazīmes ir tās, kas šos produktus atšķir. Labumi, ko saņem picas pircējs atšķiras - pica no piegādes servisa būs gatava lietošanai, bet picu no lielveikala saldētavas būs iespējams uzglabāt vēl pāris dienas mājās.

Domājot par savu produktu, vienmēr ir svarīgi saprast, kā tas atšķirsies no tirgū pieejamiem produktiem. Tieši produkta sekundārās pazīmes to ļoti labi parāda. Sekundārās pazīmes noteiks, cik veiksmīgi spēsiet iekarot un noturēt savu tirgus daļu.

Daži padomi, kas jāievēro, definējot produktu:

Nākamā svarīgā lieta ir saprast, kādas būs iespējas produktu attīstīt nākotnē? Vienmēr izdomājiet vairākas produkta alternatīvas, taču produkta piedāvāšanu tirgū vislabāk ir sākt ar minimālu skaitu produktu. Tas neapgrūtinās klientu ar lielu informācijas daudzumu par jauno produktu. Varbūt iespējams produktam pievienot pakalpojumus?

Iepakojums

Iepakojums ir ļoti svarīgs elements labumu kopā, ko klientam piedāvā jūsu produkts. Iepakojums sniedz primāro informāciju jūsu klientam, un bieži tieši iepakojums ietekmē klienta lēmumu, pirkt vai nepirkt jūsu piedāvāto produktu. Protams, iepakojumam ir arī citas funkcijas – aizsargāt saturu no apkārtējās vides vai aizsargāt to transportējot, sniegt noteiktu informāciju pircējam, dažkārt iepakojums palīdz lietot produktu (piemēram, konservu kārbas atvērējs).


Biznesa modeļa definēšana

Iepriekšējā nodaļā mēs apskatījām galvenos principus, kas jāņem vērā, definējot produktu. Tagad mums ir skaidrs, kas ir mūsu biznesa ideja un produkts. Esam arī novērtējuši savu biznesa ideju, izmantojot SVID analīzes rīku. Tagad seko noslēdzošais svarīgais posms, kurā mēs definēsim savu biznesa modeli.

Biznesa modelī mēs saliekam visu informāciju, lai atbildētu uz jautājumu: "Kā mana biznesa ideja ģenerēs ieņēmumus?". Tagad modelējat ieņēmumus un izdevumus, kas ir pamats jūsu biznesa idejas finanšu ilgtspējai.

Lai nodrošinātu biznesa darbību ilgtermiņā, jāatbild uz jautājumiem:

Biznesa modeļa shēma

Biznesa modelim ir vairākas komponentes: Visu šo informāciju var attēlot šādā tabulā:


Biznesa idejas aizsardzība

Tiklīdz jums ir sava biznesa ideja un jūs sākat to realizēt, tā pastāv iespēja, ka konkurenti to uzzinās. Tāpēc mūsdienu konkurences apstākļos ir svarīga biznesa idejas aizsardzība. Biznesa ideja līdzīgi kā preču zīme, produkta dizains, mākslas darbs un mūzika ir intelektuālais īpašums. Intelektuālā īpašuma aizsardzībai ir pieejam dažādi tiesiskie instrumenti.

Biznesa ideja ir jāprezentē un jāstāsta par to potenciāliem sadarbības partneriem vai investoriem. Pētot tirgu, iespējams, jūs aptaujāsiet potenciālos pircējus. Tādā veidā tiek izpausta noteikta informācija, kuru informācijas ieguvējs var izmantot savā labā.

Kā jūs varat aizsargāt savu biznesa ideju, kuras attīstīšanā esat ieguldījis savu laiku, darbu un citus resursus?

Vienkāršākais veids ir informācijas neizpaušana vai, precīzāk, informācijas daļēja izpaušana. Prezentējot savu ideju vai aptaujājot potenciālos pircējus, jūs neizpaužat visas sava produkta vai ražošanas procesa īpatnības. Piemēram, aptaujājot klientus, jūs jautājat par noteiktām viņu vajadzībām/vēlmēm un problēmām, neatklājot informāciju par produktu.

Biznesa noslēpumi uzņēmuma līmenī

Ļoti bieži jums būs jādalās ar informāciju uzņēmuma līmenī. Īpaši, ja uzņēmums ir liels, ir ļoti svarīgi domāt par informācijas aizsardzību uzņēmuma iekšienē. Kādu informāciju jūs aizsargāsiet? Piemēram, detalizētu ražošanas procesa specifikāciju, recepti pārtikas izstrādājumam, klientu sarakstu u.c. Visa šī informācija ir jāaizsargā, jo no tās ir atkarīga uzņēmuma darbības veiksme.

Uzņēmuma vadībai ir jāizprot, kura informācija ir jāaizsargā, un jāizstrādā saprātīgi iekšējie noteikumi, lai uzņēmuma informācija saglabātu savu vērtību un konfidencialitāti. Parasti darba līgumā tiek iekļauti noteikumi par noteiktas informācijas neizpaušanu un sankcijām, ja šī informācija tiek izpausta. Protams, uzņēmuma vadītājiem ir jāierobežo darbinieku piekļuve konfidenciālai informācijai, ja tas ir iespējams. Praksē tiek izmantots princips, ka katrs darbinieks piekļūst tai informācijai, kas viņam darbā ir nepieciešama.

Biznesa noslēpumi starpuzņēmumu līmenī

Biznesa idejas realizācija bieži ir saistīta ar biznesa partneru piesaisti, kuriem tiks atklāta noteikta informācija. Biznesa partneris var būt investors, ražotājs, kas ražos jūsu preci, mārketinga pakalpojumu uzņēmums u.c. Ir jārēķinās, ka sarežģītākas biznesa idejas realizācija vienmēr ir saistīta ar partneru piesaisti.

Iespējams, ka pirmā informācijas atklāšana notiks, prezentējot ideju iespējamiem investoriem. Šādā stadijā ideja ir vēl tālu no realizācijas, un jebkurai nevēlamai informācijas noplūdei var būt nelabvēlīga ietekme.

Kā iepriekš minēts, viena no jūsu biznesa idejas aizsardzības pamatidejām ir noteiktas informācijas neizpaušana. Piemēram, prezentācijā investoram neatklājat produkta sīkas detaļas vai ražošanas procesu. Taču bieži jums ir nepieciešams atklāt būtisku informāciju, lai iegūtu potenciālo sadarbības partneru/investoru uzticamību. Piemēram, produkta specifikācija, prototipa demonstrēšana, izejvielu piegādātāji u.c. Tāpēc jebkurā gadījumā, kad notiek idejas prezentēšana, ieteikums būtu vienmēr parakstīt konfidencialitātes vienošanos.

Svarīgi zināt: Konfidencialitātes vienošanās vai neizpaušanas līgumu (Confidenciality agreement/Non-Disclosure Agreement) slēdzam, ja mēs gatavojamies izpaust būtisku informāciju par savu biznesa ideju.

Svarīgi zināt: Vislabākais informācijas aizsardzības veids ir tās neizpaušana. Arī gadījumos, kad jums ir noslēgta konfidencialitātes vienošanās, izpaudiet tikai to informāciju, kas ir nepieciešama šim darījumam.

Citi intelektuālā īpašuma aizsardzības instrumenti:

Patenti Patenti aizsargā izgudrojumus, kuri ir jauni, vēl nebijuši un noderīgi. Patentu darbības ilgums ir 20 gadi, sākot no pilnīgas specifikācijas iesniegšanas datuma. Jāatceras, lai iegūtu patentu, jums ir jāveic patentu reģistrācijas procedūra un jāiesniedz pilnīga specifikācija produktam, ko vēlamies patentēt. Tas nozīmē, ka šī informācija būs publiski pieejama. Patents aizsargā jūsu ideju, bet padara to publiski pieejamu.
Zīmols/Preču vai pakalpojuma zīme Šis instruments aizsargā atšķirīgās zīmola pazīmes, piemēram, vārdus / zīmes, tai skaitā personvārdus, burtus, ciparus, pārnestās nozīmes elementus (firmas zīmes), vizuāli uztveramas 2D vai 3D formas vai to savienojumus, kuri var atšķirt preces vai pakalpojumus saistībā ar to izmantošanu tirdzniecībā. Dažās valstīs arī skaņas un atšķirīgās smaržas var reģistrēt kā preču zīmes. Tās var laiku pa laikam atjaunot.
Rūpnieciskā dizaina reģistrācija Aizsargā jaunas, nefunkcionālas pazīmes attiecībā uz līniju vai krāsu formu, konfigurāciju, paraugu, struktūru vai ornamentiem, kurus pielieto jebkuram priekšmetam divu vai trīs dimensiju formā rūpnieciskā procesā vai iedarbojoties ar manuāliem, mehāniskiem vai ķīmiskiem līdzekļiem, un kurus vērtē tikai pēc izskata. Šādai reģistrācijai ir noteikts termiņš (sākotnēji 10 gadu, un to var atjaunot vēl uz 10 gadiem).
Autortiesības Aizsargā radošus (oriģinālus) darbus - mūzikas, literatūras un mākslas darbus, lekcijas, lugas, mākslas reprodukcijas, modeļus, fotogrāfijas, datora programmatūru, utt. Tie ir derīgi autora dzīves laikā un vismaz 50 gadus pēc autora nāves.
Integrēto ķēžu izkārtojuma dizains Aizsardzības darbības joma iekļauj ne tikai aizsargātus čipus, bet arī iekārtas, kurām tie ir pievienoti. Aizsardzības periods ir 10 gadu.
Ģeogrāfiskās izcelsmes norāde Aizsargā preču atšķirtspēju, kas norāda, ka prece ir ražotas kādas valsts vai reģiona teritorijā, un šo preču kvalitāte, reputācija un citas pazīmes būtiski attiecas uz to ģeogrāfisko izcelsmi. Sākotnējais termiņš ir 10 gadu, un to var atjaunot.
Tirdzniecības noslēpumi un neizpaušanas informācija Likumīgi aizsargā personu/iestāžu rīcībā esošo informāciju no atklāšanas, iegūšanas vai izmantošanas bez īpašnieka piekrišanas un pretēji komercpraksei tik ilgi, kamēr informācija tiek uzskatīta par slepenu un tai ir komercvērtība.
Konkurences iezīmes līguma licencēs Likumīgi aizsargā personu/iestāžu rīcībā esošo informāciju no atklāšanas, iegūšanas vai izmantošanas bez īpašnieka piekrišanas un pretēji komercpraksei tik ilgi, kamēr informācija tiek uzskatīta par slepenu un tai ir komercvērtība.


Cik tas izmaksā? Intelektuālā īpašuma aizsardzība dažādās valstīs izmaksā atšķirīgi. Varam rēķināties ar četru veidu izmaksām: Zīmola reģistrācija ir lētākais intelektuālā īpašuma aizsardzības pakalpojums. Reģistrācijas izmaksas parasti ir mazākas par 150 eiro.

Patentiem un preču zīmēm ir teritoriālas tiesības, un tos piešķir konkrētās valstīs uz noteiktu laika periodu (piem., patenta gadījumā uz 20 gadiem), taču autortiesības saglabājas 50 gadu pēc autora nāves.

Kopienas patents un kopienas preču zīme (kuru pārvalda Eiropas iekšējā tirgus harmonizācijas birojs (OHIM) Alikantē, Spānijā) sniedz aizsardzību visās Eiropas Savienības valstīs, piesakoties tikai vienu reizi. Tādēļ ir lētāk aizsargāt Eiropas patentu 28 valstīs, iesniedzot vienu pieteikumu (kopienas patents), nekā iesniegt 28 patenta pieteikumus katrā ES dalībvalstī.

Noderīgas saites

www.lrpv.gov.lv - Latvijas Republikas Patentu valde

www.epo.org – Eiropas Patentu birojs Eiropas patentiem.

www.wipo.int – Pasaules intelektuālā īpašuma organizācija

www.uspto.gov – ASV Patentu un preču zīmju birojs


Zināšanu pārbaudes tests

Jūsu rezultāts:

Jūsu zināšanu līmenis: